>
یاد بده جایزه بگیر- جایزی شهربازی مهارتها
بازی امتیازی چیه؟

میدونید بازی امتیازی چیه؟ یادتونه وقتی بچه‌تر بودیم، وقتی که ازمون می‌خواستن یه کاری انجام بدیم برامون یه جایزه کنارش می‌ذاشتن؟ مثل اون‌موقع‌هایی که می‌گفتن اگه اتاق‌مون رو جمع‌و‌جور کنیم می‌ریم پارک. یا مثلا اگه این دارو رو بخوری، بعدش یه خوراکی خوش‌مزه بهت می‌دیم. یه‌جورایی انگار کنار کاری که قرار بود انجام بدیم، برامون یه امتیاز، یه انگیزه می‌ذاشتن. یه‌چیزی که حتی اگر انجام دادنش هم برامون سخت بود، ولی به عشق اون جایزه‌هه، به عشق اون امتیازی که قراره بگیریم اون‌کار رو انجام می‌دادیم.

راست‌ش انگار نه فقط اون موقع‌ها که بچه بودیم و دیگران برامون امتیاز می‌ذاشتن، حتی وقتی هم بزرگ‌تر شدیم این‌که دنبال امیتاز باشیم تو خیلی از جاهای زندگی‌مون بوده و هست. مثلا همین مدرسه! ما درس می‌خونیم که آخرش اون نمره‌ی خوب رو بگیریم. اون نمره ۲۰ برامون امیتاز بشه. یا مثلا کار می‌کنیم و توی موقعیتی که هستیم تلاش می‌کنیم تا به موقعیت بالاتری برسیم و امتیاز بیشتری کسب کنیم. می‌بینی؟ این سراغ امتیاز رفتن‌ها و براش تلاش کردن‌ها تو خیلی از جاهای زندگی‌مون هست؛ حتی توی همین کارهای روزمره‌ای که می‌کنیم خیلی جاها بهش برمی‌خوریم. اصلا انگار ما همه‌ی روز رو می‌گذرونیم تا بالاخره به اون امتیازی که می‌خوایم دست پیدا کنیم.

حالا یه‌کم با خودتون فکر کنین، کجا به‌ نظرتون هست که ما برای امتیاز گرفتن تلاش می‌کنیم؟ کجا با اون امتیازهایی که جمع کردیم یه مرحله‌ی سخت رو رد می‌کنیم و می‌ریم سراغ یه مرحله‌ی دیگه؟ فکر کنم دیگه الان فهمیدین دارم از چی صحبت می‌کنم. آفرین! بازی‌ها. از بازی فکری گرفته مثل منوپولی که با هر امیتازی که جمع می‌کنیم یه مرحله جلو می‌ریم، تا کالاف که این‌ روزها کلی طرف‌دار پیدا کرده. هرکدوم از این بازی‌ها یه سری قاعده و قانون دارن که اگه درست بهشون عمل کنیم، می‌تونیم امتیاز بیشتری جمع کنیم و در نتیجه مرحله‌ها رو پشت سر هم رد کنیم تا برسیم به غول مرحله‌ی آخر. اما شده تا حالا با خودتون فکر کنین که کاش می‌شد برای مهارتی که به‌دست میارین، یا حتی همون درسی که می‌خونین امتیاز جمع کنین؟ خودمونیم، دیگه همه‌مون این حس رو تجربه کردیم که وقتی که قراراه به یه امتیازی چیزی دست پیدا کنیم، چه‌قدر انگیزه‌مون توی مسیری که داریم توش جلو می‌ریم بیشتره! حالا شما فکر کن به‌خاطر درسی که می‌خونی یا چیزی که یاد می‌گیری، یک‌عالمه امتیاز به دست میاری. البته که به همت و تلاش خودمون هم بستگی داره!

جایزی همون جاییه که میشه توش بازی امتیازی کرد. کلیپ تماشا کرد و امتیاز به دست آورد. ولی این‌بار وقتی که حرف از بازی می‌زنیم، منظورمون منوپولی و کالاف نیست. منظورمون مهارته! این‌جا جاییه که قراره یادگیری مهارت برامون مثل بازی شیرین و جذاب باشه و به‌خاطرش امتیاز به دست بیاریم. قطعا هم هرچی تلاش بیشتری کنیم و سراغ مهارت‌های بیشتری بریم، امتیاز بیشتری هم به دست میاریم. خلاصه که اگه عزممون رو جزم کنیم، می‌تونیم یه بازی امتیازی جدید رو تجربه کنیم. چیزی که هم تو مسیرش قراره کلی موضوع یادبگیریم، هم آخرش قراره یه امتیاز بزرگ نصیب‌مون بشه. امتحان کردن این بازی امتیازی رو از دست نده!